Indion laakso jäi taakse. Vastapäätä näkyy vuorisjono, jonka takana LA on. |
Yö Indiossa kului junia ihmetellen. Majapaikka oli niin lähellä rataa, että tuntui
kuin tavarajunat tulisivat seinästä sisään. Eivät tulleet. Aamulla en saanut aamupalaa majapaikassani,
niinpä täytin hieman ruokavarastojani ja kävin yhdessä Mexicolaispaikassa
tankkaamassa ennen kuin etsiydyin valtatielle numero 10. Hyvä että
varustauduin. Päivän 161 km:n matkalla ei ollut yhtään ainoaa paikkaa, josta
olisin voinut ostaa jotakin. Katsoinkin
eilen reittiä niin, että yöpaikkani sattuisi hieman isompaan paikkaan ja hyvä
niin. Tälläkin välillä oli yksi paikka,
jossa joskus oli ollut useampikin huoltoaseman ja baari, nyt vain autiomaan
tuuli kävi niissä vierailulla.
Olin hieman jännittynyt siitä, miten matkani valtatiellä
sujuisi. Turhaan, rampilla ei ollut pyöräilijäkieltokylttiä ja päivän
ajo-olosuhteet olivat lähes täydelliset. Alkumatkaan sattui laaksosta nousu,
noin 500 m, mutta sekin oli
ihanteellisessa nousukulmassa. Lisäksi minua saatteli päivän navakka tuuli,
joko sivumyötäinen, vähän aikaa sivutuulena. Olinkin perillä paljon aikaisemmin
kuin olisin osannut kuvitellakaan. Loppumatkasta oli ehkä 20 km sellaista
vekkitietä jota on tosi kiusallista ajaa, se pudotti keskinopeutta joka
sittenkin oli varmaankin koko matkani korkein, 19,8 km/h.
Tuolla takana siintää jonkinlainen suolajärvi. |
Maisemat ovat todella kuivaa erämaata. Näin tiepuolessa
muutamia auton alle jääneitä kojootteja, siksi niitä ainakin epäilin. Hieman
ketun kaltaisia mutta pienempiä eläimiä, joku vähemmän vaurioitunut näytti
huvin sievältä. Ihmettelin, että mistä
ne löytävät ruokaa ja ennen kaikkea juomaa. Ilmeisesti ovat sopeutuneet niin
kuiviin olosuhteisiin, että nesteeksi riittää ravinnon mukana tuleva
neste. Sivummalla näkyi päivän aikaan
jonkinmoisia hiekkamyrskyjä lähes koko ajan ja ajattelin, että olisi pitänyt
ottaa japanilaisten suosima kuonokoppa mukaan. En kuitenkaan kovin pahaan sellaiseen
joutunut, jossakin paikka silmiin pölysi hienoa hiekkaa mutta aika hyvin niiltä
säästyin. Muutoin päivä oli mieluisa,
rauhallista ajoa ilman kaupungin hälinää ja liikenneruuhkaa. Tielläkin oli aika
rauhallinen liikenne, kaksi kaistaa kumpaakin suuntaan ja kaistojen välissä
aika leveä, kymmeniä metrejä, välikaista.
Mietin, kun katselin kuorma-autoja muurahaisia. Jos seuraa muurahaisten
polkua, niin siinä liikenteessä on selvä logiikka. Pesästä tullaan tyhjin käsin
ja pesään mennään lastin kanssa. Minut
taas ohitti kuorma-autoja kyydissään uusia henkilöautoja ja minua vastaan tuli
kuorma-autoja kyydissään uusia henkilöautoja. Yhtenä lastina oli suorakaiteen muotoisia
metallipalkkeja, niitäkin meni ohi ja tuli vastaan. Niin kuin pohjoisessa
ohitseni meni täysiä tukkilasteja ja vastaan tuli täysiä tukkilasteja. Olisi
siinä avaruusoliolla ihmettelemistä, että mitä ihmettä nuo ihmiset tuunaavat?
Vihjeenä kotikuntani Pudasjärven eräälle maanviljelijälle; Voisi piristää lehmiään ja vaimoaan istuttamalla palmuja lehmihaan laidalle. |
Täytyy taas illalla tutkia karttaa, millaista strategiaa
käyttäen koitan lähestyä Grand Canyonia. Ellen minä ihan väärässä ole, niin
Golorado-joki on tuossa ehkä kahden kilometrin päässä minun nykyisestä
olinpaikastani. Sen vaikutus näkyikin tähän kylään tullessa; Kastelukanavia ja
vihreitä peltoja !
1 kommentti:
Aamuisin Ahtin blogi ja aamupala, siitä se päivä käynnistyy Syötteellä, jossa nyt on tasaisen harmaata ja kosteaa syyssäätä, ensiviikolla viimeistään tulee lunta.
Muista nauttia hetkestä.
Lähetä kommentti