maanantai 14. lokakuuta 2013

14.10.2013 Flagstaff

Tässä tietä taaksepäin kuvattuna aamuiselta taipaleeltani.



Ajattelin illalla, että täksi päiväksi jäi niin lyhyt matka, että voin nukkua puoli seitsemään.  Johtuiko siitä, että olin suhteellisen korkealla vai mistä, niin aamulla oli aika kylmä. Ajelin jalat paljaana, siis pyöräilyhousuilla, aamupalalle noin kilometrin matkan, siinä ajassa navigaattorin lämpötila tasaantui +3C:een. Ilma kuitenkin lämpeni nopeasti ja aamiaisen jälkeen oli jo huomattavasti lämpimämpää.
Minun KV:ni piti minusta taas huolta. Kylässä oli ollut useampia motelleja, vain yksi oli vielä toiminnassa. Onneksi, sillä en kyllä olisi jaksanut illalla seuraavaan. Matka nimittäin alkoi 600 m:n nousulla, joten se 30 km olisi vienyt aikaa kyllä enemmän kuin kaksi tuntia.  Maasto on jotenkin hämäävää, nousuja on aika vaikea arvioida silmämääräisesti. Nousu jatkui vielä Williamssin jälkeenkin ja pääosa matkaa taittui yli 2 km:n korkeudessa. Tämäkin Flagstaff on yli kahdessa kilometrissä ja vieressä on Arizonan korkein vuori (ainakin kartan mukaan) Humphreys Pk.. Korkeutta komistuksella on 12633 jalkaa eli lähes 4 kilometriä.  

Olen joskus vitsaillut, että jos iltapäivällä vaivaa epätietoisuus, että pitäisikö majoittautua,  niin ajaa vaikka 50 km. Yleensä siinä vaiheessa on sitten helpompi päättää, että majoittuuko vai ei. Ja kritiikki majapaikkojakin kohtaan vähenee.  Tosin, minulla ei juuri muuta kritiikkiä ole kuin korkea hinta. Samantapainen ilmiö kävi nyt tämän pyöräni vanteen kanssa. Tämän päivän aikana vanne vahingoittui entistä enemmän, pinnat läpikahlanneiden pinnojen vierestä kahlasivat vanteesta läpi. Sain 86 km:n matkalla sellaista höykkyytystä, että ei todellakaan tehnyt mieli jatkaa metriäkään ylimääräistä.  Minun niskani ei sitten tykännyt moisesta rääkistä alkuunkaan.  Takapuolesta en puhu mitään, saa luvan kestää, kun on kerran moisen homman ottanut.  Pelkäsin loppumatkasta että kestääköhän vanne perille vai joudunko taluttamaan. Ei se taluttaminen sinänsä, mutta halusin joutua liikkeeseen ennen kuin se menee kiinni. 
Flagstaff:n vieressä oleva Arizonan korkein vuori, Humphreys Ph, 12633 ft.

Minulla oli listassa neljä liikettä paremmuusjärjestyksessä (ota siitäkin selvää). Ykköseksi rankkaamani liike vaikuttikin tosi hyvältä ja sain heti palvelua. Sieltä ei kuitenkaan löytynyt riittävän hyvää vannetta, soittokierroksen jälkeen ei muistakaan liikkeistä paikkakunnalla. Ei kun tilaamaan ja kuinka ollakaan, olin 45 minuuttia myöhässä, että olisi joutunut huomisen toimitukseen. Vanne tulee siis keskiviikkoaamuna. Siinä sitä minulle taas koulutusta oppia hyväksymään tosiasiat sellaisina kuin ne ovat.  Ajoin motelliin, purin laukut,  vein pyörän takaisin ja sitten varasin auton huomiseksi päiväksi. Käytän päivän hyväkseni käymällä Grand Canyonilla. Täytyy kyllä sanoa, että autolla ajo jännittää enemmän kuin pyörällä ajo, paljon enemmän.
Olen saanut opastavia kommentteja blogiini, olen kiitollinen niistä.  Tämä minun pyörän huolto- ja käsittelytaito ei niin kovin kummoinen ole. Harrastuksen alkuvaiheessa käytin vähäisen vapaa-aikani ajamiseen ja kaiken huollon teki Ikosen Lassi. Olen hänelle kiitollinen siitä ja kahden pyöräni varustamisesta.  Hän löytyy nykyään Raumalta Intersport-kauppiaana, joten jos siellä päin on pyörän tarvetta, suosittelen Lassia lämpimästi.  Takaisin siihen huoltoon.  Minun ongelmani on malttamattomuus. Haluaisin olla aina menossa ja jotenkin se huolto on ollut vähän niin kuin välttämätön paha.  Pakon edessä kuitenkin on jotakin opittava ja olenhan minä oppinutkin ja opin lisää. Onneksi on ihmisiä, jotka neuvovat miellään, siitä siis kiitos.



Ei kommentteja: