Lapsuuteni sankarin preeriaa. |
Tosiaan, tämä reittini on sivuillut viime päivinä kuuluisaa
valtatie 66:ta. Tämänkin, kerrankin
kohtuuhintaisen (29$) motellin nimi on Ashforkinn66.
Kun tulin perjantaina Kingman:iin, pyöräni jumputti aika
pahasti. Olen vähiinsä katsellut takavanteen vaihtopaikkaa, en ehkä kyllin
innokkaasti. Katselin pyöräliikkeitä
Kingmaniin tullessanikin, yhden löysin ja se oli kiinni. Lauantaina oli
tarkoitus kiristää pinnoja ja koitta oikaista ratasta. Se homma kuitenkin
unohtui iltapäivään ja kun aloin sitä tekemään, huomasin, että siellä oli
edellisen pinnan vanteestakahlaamisen vieressä toinen ja toisaalla vielä yksi.
Tein nyt netin kautta tutkinnan pyöräliikkeistä ja löysin yhden noin 6
kilometrin päässä. Arvelin sen olevan kiinni, mutta kävin kuitenkin katsomassa
ja toteamassa sen. Sitten tutkin matkaani eteenpäin ja seuraava isompi paikka
Flagstaff tuotti haullani useampia liikkeitä. Laitoin yhteen sähköpostiviestin
asiastani ja ajattelin, että käyn vielä menomatkalla Grand Canyonilla ja sitten
keskiviikkona koitan hoitaa vanteen kuntoon.
Olen niistä kojooteista puhunut, otinpa nyt yhdestä maallisen vaelluksensa päättäneestä kuvan. |
Heräsin tänään 5:30, suunnittelin ajavani Williamssiin. Matkani loppui kuitenkin noin 20 mailia
ennen, ilta saapui ja ajotuntejakin oli kertynyt kymmenen. Ihmettelin hieman
kuntoani, kun tuntui että alkaa väsyttämään, mutta kelloni kertoi kulutuksen
olleen 5938 kcal, joten ehkä se saikin väsyttää. Matkaa oli 151 km ja nousuja
1400 m, eikä tuuli tänään ollut niin suotuisa kuin pari päivää sitten. Toisaalta kun kävin pikaisesti suihkussa,
vaihdoin vaatteeni ja kävin 2-3 km:n lenkin haeskelemassa ruokaa, tuntui, että
voisi taas ajaa vaikka sinne Williams:iin.
Minä toisinaan ihmettelen tätä palautumisnopeutta itsekin, en sitä
oikein ymmärrä. Ei ole nuoruusvuosieni kokemuksissa. Mutta siihen pyörään. Päivän mittaan
ajatukseni muuttuivat. Silla ajo oli kuin villillä hevosella ilman satulaa,
kyllä se niin pahasti jumputti. Koitin täyttää renkaan maksimi-ilmanpaineeseen
(tiedä nyt sitä, kun ei ole mittaria) ja värkkäsin vielä eristysnauhaakin
vanteen tueksi. Peruin matkalla Grand Canyonista varaamani hotellihuoneen ja
koitan hoitaa vanteen vaihdon heti kun sen vain saan jossakin teetetyksi. Kyllä minä otan tuosta vanteen vioittumisesta
osan omaan piikkiini. Minun olisi pitänyt kiristää pinnoja tiheämmin.
Alkumatkasta sen tein, sitten se unohtui. Maksan tässä nyt niitä oppirahoja.
Toisaalta, matkalla on ollut paljon ”vekkikaistaa”, vekille noussutta
asfalttia, joka on todella rasittavaa sekä miehelle, että pyörälle. En noista
vanteista tiedä, minkä laatuiset ne ovat. Ensimmäisellä matkallani oli sama
ongelma, sitten Ikosen Lassi laittoi sellaiset vanteet, että kestivät minun
huolimattomalla käsittelylläkin.
Ilma tänään oli viileämpi kuin parina aikaisempana päivänä.
Toki tiekin nousi jo yli 1700 m:n ja oli ehkä keskimäärin siinä 1,5 km:n paikkeilla.
Ylämaissa oli oikean villin lännen
preerian kaltaista maisemaa. Tiedän,
että juuri näillä mailla Tex Willeri on
ratsastellut kovanaamoja haeskelemassa ystävänsä Kitt Carssonin kanssa. En tiedä, mistä hän on vetensä hankkinut ja sitäkin
ihmettelen, miten niin pitkiä matkoja voi tehdä, kun satulalaukussa on vain
pemmikaania, siis kuivalihaa. Mutta ”muy bien” niin kuin Willeri sanoisi,
lännenmiehet ovat olleet eri miehiä.
3 kommenttia:
Sangre y muerte! Tämän blogin laatuhan nousee sitä mukaa kuin matka etenee. Tex ja Kit pääsevät harvoin pyörämatkailuun mukaan, mutta nyt on niin käynyt.
Kun teetät sen uuden takavanteen, niin tarkista esim 100km ja 500km ajon jälkeen pinnojen kireys. Kiristä selväst muita löysemmät ja tarkkaile vanteen sivuheittoa samalla. Sen jälkeen luulisi, että vanne/pinnnat on asettuneet aloilleen. Tokihan käyttösi on rajua, joten minä ainakin tsekkaisin pinnojen tilan ihan vaikka viikottain lepopäivänä. Uuden teettäminen maksaa ja on hankalaakin.
Hienoa matkaa olet tekemässä! Kateellisten jono on varmasti pitkä.
Ölövi äijä Oulusta
Kiitoksia opastuksesta. Nyt (16.10 illalla) vanne on vaihdettu ja päässen jatkamaan matkaani. Koitan olla ohjeesi mukaan jatkossa huolellisempi. Vanteen kyljessä lukee Dyad Velocity USA. Liikkeessä oli kyllä vanteita jo kun menin, mutta kun näkivät lastin, tiesivät ilman vakuuttelujanikin, että täytyy olla hyvä vanne ja siksi tilasivat. Aika kaiketi näyttää, kuinka hyvä.
Kovaa ajoa ja huoletonta hoitoa ne meikäläisen hommat ovat ;)
Lähetä kommentti