Rannikolla oli toinen toistaan kauniimpia maisemia. |
119.5 km kaunista rannikkoa ja päiväkin oli hyvä.
Aamupäivällä taas pilvinen, mutta iltapäivällä aurinkokin helli. Olen ajellut aikaisemmilla matkoillani varmaankin
yhteensä tuhansia kilometrejä rannikkoa ja ne muistot mielessäni sanon, että
rannikko on kaunista. Lisäksi en
vaihtaisi kulkuneuvoani mihinkään, pyörän päältä ehtii katsella asioita, imeä
ne sisäänsä. Olen toki elämässäni ajanut autolla, vieläpä aika paljon työni
vuoksi, joten minun pitäisi tietää myös, millaista se on. Rannikko on paljolti jyrkkäseinäistä ja tiellä
riittä pieniä nousuja ja laskuja lähes koko ajan. Jyrkän rinteen alapuolella on sitten joko
tyrskyiset kalliot tai laajat hiekkarannat. Aurinkovarjoja en rannoilla
toistaiseksi ole nähnyt missään. Mereen on laskenut useita jokia, joiden ylitys
on aina oma elämyksensä. Aamupäivällä ylitin leveähköä jokea nousuveden aikaan
ja oli hassun näköistä, kun vesi virtasi väärään suuntaan, siis sisämaahan
päin. Kirjoitin aamupäivällä kahvilla
käydessäni eräälle pikkuneidille postikorttia, jossa kortissa oli kuva
merisaukosta. Ajattelin, että niitä on siellä jossakin. Kun lähdin liikkeelle,
ylitin taas sillan ja sen jälkeen tie kulki aivan jokisuun viertä jonkin
matkaa. Kuinka ollakaan, näin sellaisen merisaukon, vieläpä suunnilleen samassa
asennossa kuin se oli kuvattu postikorttiin. Loppumatkasta ajoin laajan
dyynialueen läpi. Sisempänä dyynit olivat saaneet jo metsäpeitteen, tie kulki
yli 100 m korkeiden dyynien yli jossakin paikassa.
Karttani takalehdellä oli maastoprofiili. Korkeimmat piikit n. 800 jalkaa, eli vajaa 300 m. |
Pidän huomenna lepopäivän.
Noudatan tällä kertaa valmentajani ohjeita ja pidän sen lepopäivän 5.
ajopäivän jälkeen. Minä tein hieman itsetutkiskelua ja totesin toimintani aika
lapselliseksi. Olen ”mainostanut”, kuinka toimintakunnon säilyttäminen pitkällä
matkalla on ensiarvoisen tärkeää. Kuitenkin, huolimatta siitä, että minulla ei
ollut viime kesänä pitkiä harjoituslenkkejä juurikaan takana, aloitin heti
alkuun pitkillä päivätaipaleilla ja
pitkillä lepopäiväväleillä. Olisin kyllä osannut itsekin antaa ohjeet, miten
aloitan ja juuri niin en tehnyt. Sanotaan, että toimi ”vastoin parempaa tietoa”,
minulla oli se parempi tieto ja Juha (valmentajani) oli kyllä asiaa
teroittanut. Olen jo aikaa sitten havainnut, että hän tuntee suorituskykyni
paremmin kuin minä itse. Mutta minunhan
pitää aina ”säätää” hieman oman pääni mukaan! Täytyy sanoa, että lepopäivät
ovat olleet joka reissulla vaikeita.
Nyt kuitenkin lepään ja venyttelen. Portlandista lähtiessä
ollut jyrkkä mäki tuntuu jaloissa ja koitan venytelle ne taas herkempään
kuntoon. Jos tuo tie jatkuu
samankaltaisena LA:han asti, tarvitsen kyllä hyvässä toimintakunnossa olevat
jalat. Majapaikaksi löysin tämän viikon edullisimman hotellin. Kaksi yötä, 90$
veroineen. Täällä ilmoittavat hinnat yleensä ilman veroa, joka sitten lisätään
laskun. Vieressä on Meksikolainen ravintola, jossa kävin syömässä. Kun
ruokapaikoista karsii hampurilaispaikat ja pizapaikat pois, taisikin lähteä 90%
ja valinnanvaraa ei enää kovin paljon ole.
Muuten ravintopuoli on kohtalaisessa kunnossa, kun kaikenlaisia kauppoja
on aika tiheään.
3 kommenttia:
Mukava postaus Ahti!
Tuo lepopäiväsyndroomi on ihan aiheellinen. Reissussa tuo ajaminen muodostuu helposti päätarkoitukseksi. Toki se sitä vaatiikin...Tulee himo painaa eteenpäin vaikka välillä väsyttääkin. Lepopäivä viikossa on hyvä tavoite. Tosin itsekin lipsuin siitä kesällä, kun ajoin yhdeksän päivää putkeen läpi pitkän Puolan. Hyvää reissunjatkoa, terveisin Fillarantti
Maltti on valttia nimimerkillä kokemusta on!
Mitä pidempi reissu, sitä tärkeämpiä lepopäivät ovat.
ttv-matti
Lähetä kommentti