torstai 8. elokuuta 2013

8.8.2013 TOK, LEPOPÄIVÄ

Eivät aivan vailla roskia ole täälläkään tienvarret sakkouhasta huolimatta.

Minun matkapäivistäni lepopäivät ovat olleet aina vaikeimpia. Tämä on nyt jotenkuten mennyt. Tällä kyllä, jossa matkailuesitteen mukaan on vajaat 1500  asukasta, oli yksi ravintola ja senkin paras ateria oli traditionaalinen hampurilainen. Matkamuistomyymälöitä sen sijaan löytyy runsaasti. Oikeaa kauppaa ei eteen kävellyt. Parissa minimarketissa pääasiallinen valikoima oli sipsejä ja alkoholijuomia. En ihmettele, jos amerikkalaiset ovat lihavia.
Pari päivää sitten majoittuessani oli tiskillä vieressä pari miestä naukkailemassa kaljoja ja utelivat matkani tarkoitusta. Kysyivät myös, paljonko ajan päivässä.  Kerroin edellisen reissuni ajopäivien matkan n. 75 mailia keskimäärin (120 km). Toinen tuumasi, että hänelle 5 mailia on jo liikaa.  Muistelin, että oli aika, jolloin minä pidin 5 km:n matkaa jo kuntourheilusuorituksena. Toki sillä olisikin melkoinen vaikutus, jos sen suorituksen tekisi joka työpäivä aamuun ja iltaan työpaikalle. Minä tein sen perjantai-iltana bubiin. Tekemillämme valinnoilla on merkitystä. Onnekseni olen nyt valinnut jo yli kymmenen vuoden ajan täysin päihteettömän elämäntavan. Minun osaltani sillä on suunnaton merkitys sekä fyysisesti että henkisesti. Fyysisesti olen elämäni parhaassa kunnossa ja henkisestikin tunnen olevani suhteellisen rauhallinen ja tasapainoinen pääosan ajastani.

Kaikkia asioita tämä ei kuitenkaan korjaa. Oli aika, jolloin ajattelin olevani hyvä isä, koska tein viikot ahkerasti töitä ja palkitsin itseni ryyppäämällä viikonloput. Minä ”rentouduin” ja ”poistin stressiä”. Olen nyt tietoinen, että alkoholin vaikutukset ovat päinvastaiset. Alkoholi tuhoaa aivoissa mm. kserotoniinia (välittäjäaineita yleensä), aiheuttaa masennusta ja lisää stressiä. Lasteni osalta juuri ne ajat, joilla olisi voinut olla merkitystä, siis viikonloput, olin useimmiten päissäni tai krapuloissani! Joka tapauksessa poissa pelistä. Sitten viikolla suoritin katumusharjoitusta tekemällä kohtuuttomasti töitä ja olemalla kärtyinen kuin takapuolelle ajettu karhu. Näitä asioita nykyinen päihteetön elämäntapani ei korjaa. Ei sekään, että pyydän lapsiltani näin julkisesti anteeksi noita aikoja. Jos joku kuitenkin tämän matkani takia alkaisi pohtimaan omaa elämäntapaansa ja suhdettaan alkoholiin, silloin tästä päihteettömästä elämäntavastani olisi hyötyä jollekulle muullekin kuin minulle. Liika alkoholinkäyttö ei koskaan ole pelkästään henkilökohtainen asia, nyt sen ymmärrän. Siitä kärsii ne ihmiset, joita meidän tulisi rakastaa eniten ja lisäksi yhteiskunta maksaa viulut.


Ei kommentteja: