Mustakarhuemo kolman poikasen kanssa pitkässä heinikossa ruokailemassa. |
Yö metsässä sujui hyvin. Heräsin aamulla hieman tavallista
myöhemmin, puoli seitsemän. Silti ilma oli hyvin kolea. Sain tunkea koko lailla
vaatetta päälleni että tarkenin purkaa telttani, pakata pyörän ja aloittaa
taipaleen. Illalla olin huristellut pitkään alamäkeen ja sitä jatkui vielä
tovi. Joki virtasi vieressä ja näin majavien rakenteita moneen otteeseen. Se illalla kadoksissa ollut Motelli löytyi
aika pian, ehkä noin 5 km:n päästä. Muuta aamupalaa sieltä ei kuitenkaan irronnut
kuin kahvit, hyvä niinkin. Alamäki
loppui aikanaan, tuli pitkätietyöalue ja pitkä nousu. Kohta pilotauto-osuuden jälkeen huomasin
tiepuolessa karhuemon kolmen pennun kanssa lounastavan pitkässä ruohikossa heiniä.
Pysähdyin ottamaan muutamia kuvia, mutta ei ne kunnolla suostuneet siellä
heinikossa minulle poseeraamaan. Oikea hommahan olisi tietenkin ollut, että
olisivat keskeyttäneet syömisen, siirtyneet näkyvälle paikalle ja kohonneet
kuvauksellisesti takajaloilleen.
Saatuani pitkän nousun lopulta taisteltua, oli mäen päällä
levähdyspaikka, missä laitoin lännintä ruokaa retkeilyeväsmössöstä, mikä ei ole
niitä lempiravintojani. Siinä ehti useampikin käydä minua haastattelemassa
ennen kuin sain evääni syötyä. Yksi nuoripari kävi juttelemassa ja palasi
sitten hetken päästä takaisin. Oli noteerannut pyörässäni olevan Suomen lipun
ja kysyi olenko Suomesta. Kertoi isänsä muuttaneen nuorena Kanadaan
Tampereelta.
Mile 393 (Täällä paikat ilmoitetaan mailien mukaan. Fort Nelson on mm. Mile 300). |
Minulla oli pitkä viikko, 7 päivää ja 951 km (G-mapin
mukaan). Se tekee n. 135 km päivää kohti
ja vaikka jaan sen kahdekasalla, jää vielä n. 118 km (huomioin siis
lepopäivän). Tarkoitus ei ollut ajaa näin pitkään, mutta kun ei ollut oikein
mieluista paikkaa levätä aikaisemmin. Kyllä
minä tunsin selvää väsymystä parina viime päivänä ja tämä lepopäivä on kovasti
tarpeen. Toivottavasti en vielä pilannut mitään. Tuolla tiellä kun ei voi ottaa ajaessa kovin
kevyesti. Kun pyörä painaa n. 70 kg ja mäki on edessä, ei sitä yksinkertaisesti
voi ottaa ainakaan kovin kevyesti. Nyt
on kolme ajorupeamaa takana ja Juhan mukaan ja aikaisempiin kokemuksiini
vedoten ajattelen, että 6:n viikon jälkeen alkaa kunto olla sellainen kuin se
nyt yleensä voi olla. Minulla on tällä reissulla vaivannut polvet
poikkeuksellisen paljon. Toivon, että ne vähitellen tottuvat tähän hommaan.
Polvivaivathan olivat aikoinaan yksi syy pyöräilyn aloittamiseen. Minä aloin
käyttämään noita luontaistuotteita, vihersimpukka ym. kapseleita reipas 10
vuotta sitten Nyt olen varmaan puoli vuotta ollut ilman. Lieköhän siinä osasyy
lisääntyneisiin polviongelmiini? Jos löydän täkäläisistä kaupoista vastaavaa,
koitan taas kokeilla, tai sitten pitää pyytää Pekkaa tuomaan yksi paketti
tullessaan Seatleen.
Hotellissa muuten voisi kuvitella olevansa Thaimaassa,
henkilökunta on aasialaista syntyperää, tai ainakin siltä näyttää. Minulla alkoi eilen hangata toinen
jarrupala. Koitin säätää, mutta sitten
huomasin, että takaratas on pahasti mutkalla.
Olin huomannut yhden pinnan katkenneen, nyt havaitsin niitä olevankin
kaksi. Purin pyöräni laukuista, nostin tiepuoleen ja vaihdoin pinnat. Vanne oikeni
ja pääsin jatkamaan matkaa. Jarrupalat ovat sen verran kuluneet, että tarkoitus
on vaihtaa ne vielä tämän illan aikana.
Nyt tuntuu, että tälle
loppupäivälle on tarpeeksi hommaa, niin että en pitkästy. Matka jatkuu huomenna Fort St. John:iin ja sieltä Prince George:een. G-mapin mukaan
jälkimmäiseen paikkaan on 818 km, joten
7:n päivän ajomatkalle se tietäisi 116
km: keskimatkaa, joka olisi aika lähellä keskimääräistä tavoitetta. Toisaalta
pysähtyisin kyllä mieluummin 5. – 6 päivän ajon jälkeen. No, sen näkee, missä
kunnossa jalat ovat huomenna, jos tuntuu, niin pysähdyn jo välillä
1 kommentti:
Ei se että olisit saanut karhut poseeraamaan, mutta että emo ilisi pitänyt sinua uhkana, olit rohkea, kun jäit kuvaamaan.
Uskomattoman ihania maisemia!
Lähetä kommentti