Majapaikkani ikkunasta avautuva näkymä. |
Majapaikkani aamupala oli paitsi hyvä, myös upean
näkoalan suova. Koska aamiainen alkoi vasta kahdeksalta, niin sain katsella
aamupalaa syödessäni auringon nousua meren ylle. Matkani jatkui tänään ensin
Cartagenaan ja sen jälkeen pikkutietä tänne rannikon pikkukaupunkiin. Alkumatka
oli taas teiden valinnan suhteen hieman haasteellinen, mutta kyllä ne sieltä
ajallaan löytyivät. Aikaa vain tahtoo kulua reittien hakuun ja toisinaan
palailemiseenkin yllättävän paljon.
La Unionissa oli mielenkiintoani herättävän paljon
vanhoja kaivoskuiluja. Niin, nuo kirkon kuvat ovat muistaakseni San Pedro:sta.
Aivan upea kirkko ja tällä kertaa pääsin sisällekkin. Tuuli oli osittain
vastainen ja vaikka matkaa ei kertynyt kuin juuri yli 100 km, ihan mukavasti
kulutin energiaa. Lämpöä oli päivällä joidenkin mittareiden mukaan 28C, joten
ihan hyvin tarkenee. Pitää yrittää muistaa syödä.
Blogini teemaan liittyen muutama sana ainakin FB:ssä
huomiota herättäneeseen alkoholimainontakeskusteluun. Anteeksi kaikille asiasta
kantaa ottaneille, mutta mielestäni virkamiesten ylilyönteihin tehdyt kiihkeät
kannanotot vaikuttavat minusta naurettavilta. Vähintäänki yhtä naurettavilta
kuin virkamiesten ylilyönnit. Lisäksi arvelen aivan samoin kuin EHYT Ry, että
koko keskustelu taitaa olla alkoholiteollisuuden masinoimaa ja kansa menee
perässä kuin pässiä narusta vetäen. Jos ihan rehellisesti mietitään, eikö
todellakaan ole tärkeämpää asiaa puolustettavana? Työllisyys, valtionvelka,
vanhusten hoito, terveydenhoito, koulutus, lomautukset, yksinäisyys,
väkivalta...... Voisin keksiä vaikka kuinka pitkän listan jos on aiheista
puute.
Yksi monista sivuseinien rakennelmista. En tiedä oikeaa nimeä. |
Sitten toinen asia siihen mainontaan liittyen. Palaan
tähän yhä uudelleen vaikka hyvin heikoin tuloksin. Tärkein mielikuvamainostaja
on kansa itse. Esimerkiksi sosiaalinen media on täynnä juttuja ja kirjoituksia,
joissa alkoholi näytelee pääosaa. Katsoin erään sukuuni kuuluvan henkilön
lomareissun FB-päivityksiä. Niistä ei löytynyt yhtään kuvaa, jossa ei olisi
esiintynyt olutta, useimpiin kuviin ei ihmistä edes mahtunut, pelkkiä
oluttuoppeja. Katsokaapa omia lomakuvianne!
Mitä niillä viestitte? Jos teillä on lapsia, mitä haluatte niillä
viestiä? Mitä ja miksi viestitte alkoholia ja sen juomista kuvaten? Kyllä se olutteollisuus pärjää ihan riittävän
hyvin, vaikka ette toimi sen ilmaisena markkinoijana. On turhaa odottaa
kuivempaa sukupolvea, jos valtaosa kansasta otta osaa alkohlimyönteisen
kaksinaismoraalisen asenneilmaston luomiseen. Tällainen ajatus tällä kertaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti