Matkalta Sierra Nevadassa! |
Joku
saattaisi ajatella, että minulla on jokin erityinen urheilutausta,
kun teen pitkiä pyörämatkoja. Ei todellakaan ole, ja se onkin se
sanoma, minkä haluan välittää asiasta kiinnostuneille. Hieman yli
9 vuotta sitten lopetin tupakin polton pääasiallisena syynä
erittäin huono kunto. Tuon jälkeen liikuna lisääntyi ja sen
lisääntymisen seurauksena sitten myös aloin vähitellen todella
nauttimaan liikunnasta. Senkin olen kertonut ja kerron varmaankin
vielä useasti (jos jotakin yleensä kirjoittelen), että pääkoppani
kaipaa liikuntaa enemmän kuin kehoni. Rauhaton mieleni rauhoittuu
pyörän päällä pitkillä lenkeilläni. Ts. Jos tämä muutos on
mahdollista minulle, se on mahdollista hyvin monelle muullekkin!
Talviaikainen
liikuntani on kuntosali 2 kertaa viikossa ja hiihtäminen.
Hiihtämisellä pidän aerobisen kuntoni yllä, lajikohtainen
pyöräilykunto taantuu joka talvi. Valmentajani Juha sanoo, että
lihasten pitää “hermottua”, ts tottua siihen lajikohtaiseen
liikuntaan. Kun pyöräilyn keväällä aloittaa, menee joitakin
aikoja, ennen kuin syntyy tunne, että keho taas on oppinut uudestaan
pyöräilyn. Toki kehitys alkaa heti, kun pyörän selkään hyppää
ja toki on niin, että rima taitaa nousta sitä mukaa kun kunto
nousee. Tulee aina joskus mieleen se kun ajelin noita Syötteen
mäkiä ensi kerran. Pulssi 160, pienimmällä vaihteella litra hikeä
vuodattaen sankarin viitta hartioilla mäen päälle! Nyt vauhti on
reilusti korkeampi ja pulssi huomattavasti alhaisempi, ellei sitten
tarkoitukseni ole yrittää korkeaa pulssia.
Joskus
aikaisemmassa elämässäni minulla oli sellainen harhakäsitys, että
kuntoilua on se, kun käy käveleskelemässä puoli tuntia
rauhalliseen tahtiin jossakin kotimökin lähimaastossa. Tyyliin
“koiran ulkoilutus”, vaikka olen kyllä joskus nähnyt koiran
ulkoiluttajankin juoksevan, harvemmin kyllä. Nyt ajattelen, että
suorityskyky ei nouse ilman ponnistelua. Minun matkoillani tuo
suorituskyky on ensiksikkin kestävyys, joka syntyy vain
pitkäkestoisella suorituksella ja sitten jyrkissä mäissä raaskaan
pyörän (n. 70 kg) kanssa tarvitaan voimaakin. Noita aitoja jyrkän
mäen kokemuksia on lähes mahdoton saada muutoin kuin lastaamalla
pyörä täyteen ja ajamalla niitä jyrkkiä mäkiä !
Olen
ollut pyöräni kanssa Malagan seudulla jo useampaan otteeseen,
ensiksikkin ensimmäinen matkani päättyi sinne, toinen alkoi.
Lisäksi olen käynyt siellä pari kertaa aikaisemmin lyhyellä
reissulla, tämä oli kolmas kerta ja toinen kerta Sierra Nevadan
vuoristossa. Pidän paikasta todella, vuoristo on kaunista, hyvin
kaunista ja sen pikkuteiltä löytyy paljon jyrkempiä nousukulmia
kuin pääteiltä. Ajattelen, että Espanja pääteillä nousukulmat
ovat luokkaa 12% jyrkimmillään, vuoriston pikkuteillä lähennellään
varmaankin 20%:a. Siellä lihakset saavat todellista harjoitusta
mäkien nousemisesta.
Olen
kokeillut joskus ajaa kuntosalien pyörillä, mutta se ei ole minun
lajini. Minä kerta kaikkiaan pitkästyn. Tuolla maastossa, niinkuin
nytkin Sierra Nevadassa, päivät kuluvat kuin siivillä, elämä ON!
Uskon, että tämänkertainenkin matkani auttoi keräämään sitä
kuntopääomaa, joka varmaan on tarpeen tulevalla matkallani (jos
sille pääsen terveenä lähtemään). Harvoin on sellainen tunne,
että nyt on kaikki viimeisen päälle kunnossa, mutta koitankin
opetella toimimaan niillä resursseilla, mitä minulla kulloinkin on
ja jos voin tehdä jotakin sen hyväksi, että ne resusrssit
paranisivat, niin olosuhteiden puitteissa sen teen. Täytyy vain
suorittaa asioiden priorisointia ja on myös asioita, jotka ajavat
jopa pyöräilyn yli. Yksi niistä on raittius !
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti